صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر
سرخط خبرها

غربت رسانه‌های رسمی و تاخت وتاز رسانه‌های سمی!

  • کد خبر: ۹۹۸۱۷
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
غربت رسانه‌های رسمی و تاخت وتاز رسانه‌های سمی!
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه‌نگار

سایه رسانه‌های رسمی کوتاه می‌شود. قلم‌های شناسنامه دار و روزنامه نگاران حرفه‌ای به حاشیه می‌روند. منتقد‌ها جا را تنگ و نقد را کم‌اثر می‌بینند. شاید برخی مسئولان هم بدشان نیاید از این وضعیت و خوش خوشان بعضی‌ها هم بشود که خواهند توانست به راحتی نفس بکشند و ضعف هاشان به چشم نخواهد آمد تا قلم‌ها به حساسیت بر کاغذ برود، اما غافل اند که وقتی رسانه‌های رسمی به حاشیه رانده و هر روز گرفتار یک مسئله شوند، در خالی حضورشان، شبه رسانه‌ها قد خواهند کشید با افرادی کوتاه قامت که نه دانش تخصصی دارند و نه اخلاق حرفه ای، میدان را خواهند گرفت و قد خواهند کشید.

نتیجه را هم در جمله‌ای منسوب به سقراط می‌توان خواند که گفته است: «وقتی دیدید سایه انسان‌های کوچک درحال بلندشدن است، بدانید که آفتاب سرزمین شما درحال غروب کردن است!» حالا هم حکایت همان است.

وقتی صدای شکستن استخوان رسانه‌های صاحب هویت در پیچ وخم مصائب روزگار بلند باشد، باج نیوز‌ها و فیک نیوز‌ها و کانال‌های زیرپله‌ای میدان دار فضای رسانه‌ای می‌شوند و هر رطب ویابسی را به عنوان تولیدات رسانه‌ای به خورد جامعه می‌دهند؛ محصولاتی که روشنی نمی‌افزایند، بلکه تاریکی و بیماری می‌آورند.

وضع به هم ریخته افکار عمومی، امروزه نتیجه بی توجهی مسئولان به رسانه‌های رسمی و حاشیه نشینی خود رسانه هاست. اگر مثل گذشته به نقش آفرینی شایسته می‌پرداختند، فضای مجازی تا این حد نمی‌توانست میدان را از آنان بستاند.

اگر «زبان زمانه خود» را فرامی گرفتند، نه تنها امروز زمین گیر فضای تازه نمی‌شدند که متناسب با فردا هم رفتارشان را تنظیم می‌کردند. واقعیت تلخ این است، اما می‌توان امید داشت به اینکه زمان اگرچه گذشته، قافله چندان دور نشده است که نتوان به آن رسید؛ به ویژه که رسانه‌های رسمی توان حرفه‌ای خوبی هم دارند و می‌توانند خودشان را برسانند؛ اگر مسئولان کمک کنند و هر روز مانعی سر راه نگذارند، اگر گره‌هایی را که خودشان بسته اند بگشایند، اگر کاغذ و دیگر ملزومات نشر را به موقع و با قیمت مناسب فراهم کنند، اگر وظیفه شان را در قبال آگاهی جامعه به انجام رسانند.

رسانه‌های رسمی می‌توانند دوباره بر فضای بی منطق و یله مجازی چیره شوند. راه درست صیانت از افکار عمومی، بسترسازی برای رشد رسانه‌های اخلاق مدار است، نه بندوبست و فیلتر. افتادن به این ورطه، در عمل به ضد خود تبدیل می‌شود و میدان را بیش از پیش در اختیار کسانی قرار می‌دهد که انتقام فیلتر را هم از فرهنگ مردم می‌گیرند.

ناپالودگی‌های موجود هم نتیجه نگاه غیرحرفه‌ای به فضای رسانه‌ای است که بستر را برای رشد قارچ گونه رسانه‌های سمی فراهم کرده است، وگرنه پاکیزه نویسان را آن قدر قوت در قلم مانده است که سلامت روحی و آگاهی تمام ساحتی جامعه را نگهبانی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->